چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟


شاید انشای "علم بهتر است یا پول" اولین فرصتی باشد که برخی از کودکان به طور جدی به پول و ارزش واقعی پول فکر کنند.

هرکسی باید در موقعیت های مختلف زندگی و در زمان های مختلف تصمیمات مالی متفاوتی بگیرد تا در وضعیت مالی مناسب قرار گیرد. این امر با تقویت هوش مالی افراد در هر سنی امکان پذیر است. فرد با کسب دانش مالی و مهارت های مالی می تواند در مواردی مانند ایجاد تعادل در دخل و خرج، پس انداز برای مواقع اضطراری یا بازنشستگی و برنامه ریزی مالی بلند مدت به نتایج بهتری دست یابد. یادگیری این مهارت های مالی می تواند از سنین پایین شروع شود.

یکی از اصلی ترین مسائلی که اکثر والدین به ویژه پدران با آن مواجه هستند این است که چگونه فرزندان خود را در مسیردوره هوش مالی کودک زهرا شیراحمدی  قرار دهند.


اگر فرزندانی به دنیا می آیند، بدون علم و دانش مالی به دنیا می آیند، وظیفه والدین به ویژه پدر است که این کودکان را در این راه راهنمایی و آموزش دهند.

به گفته رابرت کیوساکی، کارشناس و نویسنده مشهور مالی، «استقلال مالی یک فرآیند روانی، عاطفی و آموزشی است» به این معنی که والدین، به‌ویژه پدران، دانش مالی خود را از راه درست ذهنی، عاطفی و آموزشی کسب می‌کنند. فرزندان آنها باید کار کنند و آموزش دهند.

والدین به اشتباه خود را متقاعد می کنند که فرزندانشان در آینده فرصتی برای پایان دادن به مشکلات مالی خود خواهند داشت! در واقع والدین دوست ندارند با درگیر شدن در مسائل مالی، دنیای زیبای کودکی را برای فرزندانشان خراب کنند.

اما واقعیت این است که تقویت و فعال سازی هوش مالی کودکان شیراحمدی در دوران کودکی کمک زیادی به آینده می کند و می تواند آینده شغلی و مالی کودکان را به کلی تغییر دهد.

افرادی که در سنین پایین با مفهوم کار و شغل یا ارزش واقعی پول یا پس‌انداز آشنا نشده‌اند، به راحتی بعداً در یک پیشنهاد مالی جذاب سرمایه‌گذاری اشتباهی انجام می‌دهند و اسراف می‌شوند و همیشه بدهکار دیگران می‌شوند.

فرزندان ما وارد جامعه می شوند اما قوانین ساده خرید و فروش را یاد نگرفته اند. هوش مالی رابطه منطقی بین درآمد و هزینه را آشکار می کند. اگر هوش مالی فعال‌تر باشد، به افراد کمک می‌کند تا ایده‌هایی داشته باشند که منجر به درآمد بیشتر شود و راهی برای سرمایه‌گذاری مناسب و به موقع، پس‌انداز یا خرج کردن و از همه مهم‌تر شناسایی وضعیت مالی خوب و غلبه بر بحران‌های مالی بیابند.

راه های زیادی برای آموزش پول و امور مالی به کودکان وجود دارد. در اینجا به چند مورد مهم اشاره می کنیم.

پول را به بچه ها معرفی کنید و ارزش پول را از ابتدا درک کنید و تشخیص دهید.

با آموزش صحیح در مورد پول می توانید از دانش و مهارت های موفقیت های مالی کودک اطمینان حاصل کنید و در واقع توانایی ها و بهترین نقاط قوت را در زندگی آینده کودک تقویت کرده و رشد دهید.

از همان ابتدا به فرزندتان بفهمانید که پول و ثروت مهم است و خداوند ثروتمندان را دوست دارد. بهتر است از زمانی که فرزندانتان بسیار کوچک هستند (بین 3 تا 4 سال) شروع کنید، تفاوت بین سکه های ارز کشور را به آنها آموزش دهید.

سپس یک قلک برای آنها آماده کنید تا پول کاغذی و سکه جمع آوری کنند، این کار به بچه ها احساس پول می دهد. هنگامی که فرزندتان شروع به پس انداز کرد، اجازه دهید با پول خود هر کاری می خواهد انجام دهد. در این صورت متوجه می شود که با پس انداز کمتر می تواند چیزهای کمتری بخرد و با قلک پر از پول می تواند چیزهای خاص و ارزشمندتری بخرد و در نتیجه ارزش پس انداز را درک می کند. وقتی فرزندانتان کمی بزرگتر شدند، می توانید تفاوت بین خواستن و خواستن را برای آنها توضیح دهید.

از همان ابتدا، نقاط قوت شخصی خود مانند پس انداز پول، دستیابی به اهداف خانوادگی و غیره را با فرزندتان در میان بگذارید.

به آنها یاد دهید که پس انداز کنند و پول جمع کنند.

پولی را که در روز تولد 8 سالگی خود دریافت کردید با توصیه والدین خرج کردید یا خیر؟

بنابراین پس انداز کردن مهارتی است که باید به کودک خود آموزش دهید.

از ابتدا شروع کنید و به مرور زمان با در نظر گرفتن اینکه محیط برای کودک سخت نیست، ایجاد محیط مناسب باعث می شود از شما استقبال کرده و به خوبی پاسخ دهد.

به عنوان مثال، در خانه قانون بگذارید که کودکان باید حداقل 10٪ یا بیشتر از پول خود را پس انداز کنند. این پول را می توان از انجام کاری در خارج از خانه به دست آورد یا از کمک هزینه ماهیانه کنار گذاشت.

یا مثلاً 3 قلک شیشه ای را برای کودکان در نظر بگیرید و هر قلک برای یک چیز خاص است، مثلاً یکی برای پس انداز و ذخیره سازی، دیگری برای خرید اسباب بازی، سومی برای هدیه و هدایا یا هزینه های مدرسه. وقتی فرزندتان برای چیزی پول به دست می آورد، او را تشویق کنید که رسیدهایش را به طور مساوی در سه قلک بگذارد. کودکان باید یاد بگیرند که حساب های خود را به عنوان اساسی و مهم کنترل و مدیریت کنند.

یک حساب پس انداز به نام کودک باز کنید.

مانند یک قلک، یک حساب بانکی می تواند به بچه ها نشان دهد چگونه پول خود را پس انداز کنند. تفاوت حساب بانکی با خوک در این است که در حساب های بانکی بچه ها کسب درآمد را هم یاد می گیرند. این پول می تواند درآمد داشته باشد. برای انتخاب نوع حساب بانکی می توانید جدول نرخ سود بانک را به آنها نشان دهید و با مشاوره آنها یکی از حساب ها را انتخاب کنید. این جداول در شعب کلیه بانک های کشور موجود می باشد.

همیشه کودک را تشویق کنید تا لیستی از چیزهایی که باید بخرد تهیه کند و زمان لازم برای به دست آوردن آن چیزها را ثبت کند. مانند خرید یک اسباب بازی یا اسکیت و اطمینان از اینکه آنقدر گران نیست که نتوانند آن را بخرند.

تجسم و تعیین هدف انگیزه او را برای پس انداز پول افزایش می دهد.

وقتی فرزندتان را تشویق به پس‌انداز کردید، اکنون می‌توانید مبلغ مشخصی را برای فرزندتان تعیین کنید تا پس از رسیدن به آن مبلغ، پاداش دهد.

باید کودکان را به پس انداز تشویق کنید تا زودتر و قبل از پیری به اهداف بزرگ خود برسند و دیگر آن هدف برایشان جذاب نباشد.

به کودکان کمک هزینه منظم بدهید.

به فرزندتان یک تغییر منظم و یک جایزه برای پس انداز بدهید. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که پاداش‌های پولی مهم‌تر از پولی است که کودکان خودشان به دست می‌آورند. یک جایزه پولی منظم به کودکان نشان می دهد که مرتباً پول پس انداز می کنند و مرتباً خرج می کنند و این باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان می شود. البته این سوال که چقدر پول تو جیبی برای کودک در اولویت است و این میزان باید با توجه به سن، شرایط و مسئولیت کودک تعیین شود.